Numero
äänestä numerolla
243

Sinikka Vepsä

Blogi

Onko satojen miljoonien eurojen Apotista hyötyä, jos asiakkaiden tietoihin ei ehditä perehtyä ?

Mielipidekirjoitukseni  Hs:ssa 25.8.2018

Onko satojen miljoonien eurojen  Apotti- hankkeesta tai yhtään mistään muusta yhteisestä tietojärjestelmästä  mitään hyötyä, jos hoitava taho ei tutustu niihin ennen asiakkaiden hoitoa? Kohdallani on kokemuksia niin 92-vuotiaan kuin 26-vuotiaan lähiomaiseni hoidosta .Tiedonsiirto ontuu todella pahasti hoitavan tahon sisällä.
Tieto ikäihmisen muistisairaudesta tulee yllätyksenä olkapäämurtumahoidon yhteydessä vaikka kaikki tiedot pitäisi löytyä tietojärjestelmistä. Keuhkokuumeen hoidon yhteydessä taas pari kuukautta sitten olleen murtumahoidon sairaalajakson tiedot eivät saavuta hoitavaa tahoa.
Nuoresta ihmisestä uhkaa tulla pysyvästi liikuntavammainen akillesjännetapaturman takia. Leikkaushoidon jälkeinen hoito ja tiedonsiirto on ollut ala-arvoista. Kipsin, ompeleiden poistoon ja fysioterapeutin ohjeistukseen oli 30 minuutin aika. Fysioterapeutti antoi puutteelliset ohjeet. Ohjeita noudattamalla asiakas sai laskimotukoksen. Potilas istui päivän päivystyksessä iltaan asti. Kun lääkärin vastaanotto vihdoinkin koitti ultraääni oli mennyt kiinni. Asiakas sai ajan seuraavalle päivälle. Ultraäänessä hoitaja totesi heti jalan laskimotukoksen, Tieto tästä ei siirtynyt päivystävälle lääkärille. Potilasta istutettiin päivystyksessä useita tunteja  jalkaa roikottaen ennen lääkärille pääsyä..Laskimotukosta epäiltäessä potilas pitää  aina asettaa makuulle ja jalka kohoasentoon. Tämä tieto näemmä puuttuu kokonaan Peijaksessa. Asiakas syö nyt kolme kuukautta verenohennuslääkettä. Onneksi hän selvisi ilman keuhkoveritulppaa.
Kahden kuukauden sairasloman jälkeisessä  jälkitarkastuksessa on vastassa  nuori, erikoistuva lääkäri, joka ei ole lukenut  lainkaan asiakkaan tietoja. Lääkäri ei osaa  vastata yhteenkään asiakkaan kysymykseen. Asiakas varasi ajan leikkaavalle kirurgille yksityisvastaanotolle, mutta edelleenkään kuntoutukseen ja hoitoon liittyviin kysymyksiin  ei tule selkeitä vastauksia. Lääkäri ottaa vain puolustuskannan mahdollisen hoitovirheen varalta.
Apotin käyttäjiksi on suunniteltu perusterveydenhuoltoa, erikoissairaanhoitoa sekä sosiaalitointa. Jos  sote-uudistuksessa osa toiminnasta siirtyy yksityisten yritysten tuotettavaksi, niin nämä jäävät Apotin ulkopuolelle. Pääkaupunkiseudulla on käytössä satoja keskenään keskustelemattomia tietojärjestelmiä. Apotissa potilastiedon pistäisi kulkeutua eri tahojen välillä saumattomasti. Valitettavasti epäilen tämän onnistumista vahvasti. Laitoksen sisällä pitää tiedon kulkea ja hoitavan tahon pitää perehtyä tietojärjestelmistä jo nyt löytyviin asiakkaan tietoihin etukäteen. Heitämmekö satoja miljoonia euroja kankkulan kaivoon ?
Sinikka Vepsä
Sairaanhoitaja, Helsingin kaupungin valtuutettu (sd)